I Köpenhamn cyklas det 1
270 000 km dagligen1, 35 % av all arbetspendling utgörs
av cykelresor2. Målet är att 50 % av pendlarna i Köpenhamn ska
cykla1.
"Vores vision er, at Danmark fortsat skal være
blandt verdens bedste cykelnationer. Det kræver en moderne cykelinfrastruktur,
som sikrer cyklisternes mobilitet og sikkerhed i trafikken og fremmer
samspillet mellem transportformerne f.eks. mellem cykel- og togtransport."
- Transporministeriet 20073.
Att cykla i Köpenhamn är en
speciell upplevelse för någon som är van vid spårvagns/bil-kaos i Göteborg och
Stockholm. Cyklister i Köpenhamn rankas högst i trafiken, cykelbanorna plogas
först och cyklar behöver väldigt sällan väja för bilar. I Göteborg minns jag
att vi varje dag var förvånade och chockade över att bilisterna verkligen ville
döda en. Man offrade livet varje dag man gav sig ut på sin tvåhjuling. Så är
det alltså inte i Köpenhamn.
I antikmagasinet på
SVT (januari 2015) diskuteras cykelns historik och nutida
funktion. Det nämns hur andra städer arbetar för att minska biltrafiken genom
att få människor att cykla mer. I Stockholm försöker man bemöta det ökade
transportbehovet med fler och bättre möjligheter för biltrafik, alltså man
underlättar för bilarna. Enligt mig, både som miljövetare och cyklist känns
Stockholms tillvägagångssätt ologiskt, väldigt ohållbart och onödig. Tänk om
Stockholm hade som mål att 50% av pendlarna skulle bruka sin cykel istället för
att sitta fast i bilköer. Jag tänker inte ge min in i någon diskussion om
Stockholms bilinfrastruktur, med anledning av att jag inte är tillräckligt
insatt. Däremot kan jag med säkerhet säga att det satsas alltför lite på
infrastruktur som underlättar för cyklister, detta gäller inte enbart
Stockholm.
I Danmark kan man gratis ta
med sin cykel på pendeltåget och det finns speciella vagnar med cykelställ. Det
är meningen att man ska kunna åka tåg in mot stan, för att sedan cykla sista
biten till jobbet. Allt för att slippa bilar. I korsningar blir det grönt för
cyklar före det blir grönt för bilarna vilket ökar säkerheten för cyklister
eftersom man hinner fram och inte är i bilförarens döda vinkel när denne
trycker på gaspedalen. Allt för att öka säkerheten för cyklister. Något av det
bästa med dansk infrastruktur är att cyklister och gående inte blandas. Gående
vet sin plats och cyklister vet sin. Bryter man mot dessa principer riskerar
man att bli slagen med käpp av danska tanter, det vet jag av egen erfarenhet.
Sverige har mycket att lära av sitt lilla grannland. Men jag inser också att det
är svårt att göra dessa förändringar när bilarna utan eftertanke prioriteras
högst.
I Danmark tror man inte att
man ska Dö varje dag man ger sig av till jobbet.
![]() |
Gränserna mellan bilvägar, cykelbanor och gångbanor i Danmark markeras tydligt genom höjdskillnader. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar