fredag 10 augusti 2012

Började häromdagen bygga på en fulfixiecross/vintercykel. Utgick från en gammal DBS i columbusrör.
Hade bara långa klingbultar till vevpartiet som jag lät bli att fila ned. Gjorde istället distanser av en gammal sliten klinga. Funkade fint.




Resultatet blev så här. Ett första utkast som tvunget måste ut och prövas. Körde lite grusväg som uppvärmning och sen vidare in på MTB-banan. -Skall det testas, skall det testas rejält.




Tyvärr höll inte ramen utan sprack i sadelrörsinnfästningen in mot vevlagerhylsan. (den var dock lagad där tidigare)




Flyttade över prylarana till Pinarellon i stället. Den skall väll hålla... 




DBS:en fick sluta sitt liv här. Plockade av lite rör som kan vara bra att ha.


Jag har även tillverkat styrlinda i skinn till långfärdscykeln. Mycket förnämligt att hålla i naturgarvat renskinn från norr. (tack Rolf).




Fridas långfärdscykel har utrustats med en ny kassett med större spännvidd mellan största och minsta drev. Detta medförde även att bakväxeln fick bytas till en med long-cage. Shimano 600 blev det, med hjorthuvud och allt.


Det var allt för nu. Mer kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar