lördag 17 januari 2015

I Danmark tror man inte att man ska Dö när man cyklar till jobbet


I Köpenhamn cyklas det 1 270 000 km dagligen1, 35 % av all arbetspendling utgörs av cykelresor2. Målet är att 50 % av pendlarna i Köpenhamn ska cykla1

"Vores vision er, at Danmark fortsat skal være blandt verdens bedste cykelnationer. Det kræver en moderne cykelinfrastruktur, som sikrer cyklisternes mobilitet og sikkerhed i trafikken og fremmer samspillet mellem transportformerne f.eks. mellem cykel- og togtransport." - Transporministeriet 20073.

Att cykla i Köpenhamn är en speciell upplevelse för någon som är van vid spårvagns/bil-kaos i Göteborg och Stockholm. Cyklister i Köpenhamn rankas högst i trafiken, cykelbanorna plogas först och cyklar behöver väldigt sällan väja för bilar. I Göteborg minns jag att vi varje dag var förvånade och chockade över att bilisterna verkligen ville döda en. Man offrade livet varje dag man gav sig ut på sin tvåhjuling. Så är det alltså inte i Köpenhamn. 

I antikmagasinet på SVT (januari 2015)  diskuteras cykelns historik och nutida funktion. Det nämns hur andra städer arbetar för att minska biltrafiken genom att få människor att cykla mer. I Stockholm försöker man bemöta det ökade transportbehovet med fler och bättre möjligheter för biltrafik, alltså man underlättar för bilarna. Enligt mig, både som miljövetare och cyklist känns Stockholms tillvägagångssätt ologiskt, väldigt ohållbart och onödig. Tänk om Stockholm hade som mål att 50% av pendlarna skulle bruka sin cykel istället för att sitta fast i bilköer. Jag tänker inte ge min in i någon diskussion om Stockholms bilinfrastruktur, med anledning av att jag inte är tillräckligt insatt. Däremot kan jag med säkerhet säga att det satsas alltför lite på infrastruktur som underlättar för cyklister, detta gäller inte enbart Stockholm. 

I Danmark kan man gratis ta med sin cykel på pendeltåget och det finns speciella vagnar med cykelställ. Det är meningen att man ska kunna åka tåg in mot stan, för att sedan cykla sista biten till jobbet. Allt för att slippa bilar. I korsningar blir det grönt för cyklar före det blir grönt för bilarna vilket ökar säkerheten för cyklister eftersom man hinner fram och inte är i bilförarens döda vinkel när denne trycker på gaspedalen. Allt för att öka säkerheten för cyklister. Något av det bästa med dansk infrastruktur är att cyklister och gående inte blandas. Gående vet sin plats och cyklister vet sin. Bryter man mot dessa principer riskerar man att bli slagen med käpp av danska tanter, det vet jag av egen erfarenhet. Sverige har mycket att lära av sitt lilla grannland. Men jag inser också att det är svårt att göra dessa förändringar när bilarna utan eftertanke prioriteras högst. 

I Danmark tror man inte att man ska Dö varje dag man ger sig av till jobbet. 

Gränserna mellan bilvägar, cykelbanor och gångbanor i Danmark
markeras tydligt genom höjdskillnader. 
Referenser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar