söndag 16 november 2014

Organiskt

Det finns en mängd material som jag tycker bör uppmärksammas. Material som vi inte är helt vana vid alla gånger men som vi ser mer och mer av.

Jag tänkte börja med läder, inget nytt eller innovativt, men ett organiskt material som kan kännas trevligare än plast. Jag vägrar att i det här sammanhanget gå in på etiska och moraliska spörsmål i samband med läder, eller plast för den delen, men kan kort nämna att jag nog tycker läder känns ok om folk nu ändå ska äta kor. Moralisk, etiskt, kovän eller ej, läder som stänklappar är snyggt och bra. Stänklappar är något man har längst ner på stänkskärmarna för att inte stänka ner sina egna skor eller den som cyklar bakom. Läder är också lätt att arbeta i själv och blir snyggare med tid och är väldigt hållbart.

Vidare vill jag uppmärksamma Bambu. Ett numera inte helt ovanligt material i cykelvärlden. Bamburamar finns i både MTB- och landsvägs/racer-utförande. Vissa, alltså några på internet, argumenterar att bambu är ett miljövänligare material som i större utsträckning bör ersätta konventionella ramar, framförallt ramar i aluminium. De ska tydligen vara trevligare att cykla på för att de har en viss dämpande egenskap och de är hållbara. I detta korta stycke om materialet bambu vill jag även upphöja de omåttligt populära "balans-cyklarna" ämnande för riktigt små barn, inte alltför sällan gjorda i trä. Otroligt bra för barns balans och motoriska utveckling och materialvalet är mycket trevligt.

Sist vill jag nämna naturgummi. Lars har en sadel från Brooks i naturgummi klädd med canvas, alltså ett grovt bomullstyg. Sadeln är ekologisk, stilig och skön, ett bra alternativ till den som inte vill ha läder.

Photo from: http://www.brooksengland.com/cambium/

Det finns så klart fler material som kan uppmärksammas för deras trevliga egenskaper, men inte nu. God natt.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar